Nonie Aznida : Gadis Berkaca Mata: January 2011

Monday, January 24, 2011

Boring la!!!!

Hey guys....
Nape la hari nie mcm boring je??X tau la nk buat ape??Ade homework but lazy nk buat...mmg x ptut...ish3.Hari nie update je blog nie and read blog org...hmmm..Aku nk jd mcm blog org lain yg popular..Jealous I tgk blog korang...Itu je la yg aku cakap..

I hope u all read my story....


Teruskan membaca post saya

Friday, January 21, 2011

My Story

Hey guys....
Today I see many ex-student SEMEKA that is ex-student form 5 last year...Why they make the blog at this year??Erm.....But I can read their story...best nye...haha....Their story are very interesting...Anyway congratulate to u all....

Your sincerely,

Teruskan membaca post saya

Wednesday, January 19, 2011

Homework yang terlampau banyak

Dh 3 minggu aku bersekolah di klaz 2 Bestari....Bnyk sangat homework lebih 5 buku x silap aku..Tp ade 1 subject ade bnyk keje such as Science...Mmg bnyk cause esk holiday n Friday don't have subject science so cikgu bg bnyk homework...Kdg tension jugak...Ade subject nie yg mmg aku x sempat buat mesti copy & right...kdg2..tau kan??Kalau tau diam je..huhu

Biase ar klaz paling pertama mesti bnyk homework...betul x??


That's all for now...I hope u all like my story...
Teruskan membaca post saya

Sunday, January 16, 2011

Latihan Rumah Sukan SEMEKA 2011

Last week,saya busy dgn latihan rumah sukan...Rumah sukan saya ialah Za'ba(Biru)..Last year,Za'ba menang dlm kejohanan Olahraga SEMEKA 2010...Pasti semua org nk tau ape itu semeka...Semeka ialah Sekolah Menengah Kebangsaan Adela at Kota Tinggi,Johor..In this month,mmg de practice merentas desa...Mula2 mmg smua bdn sakit cause dh lama x lari...Tp lama2 ok la tu...

Pada bln nie,mmg practice merentas desa saje...Kejohanan nya pd 28.1.2011,hari Jumaat...Bln February de sukantara...Lupe lak..Latihan rumah Za'ba(biru) pd stiap Selasa n Khamis sama dgn rumah Harun Aminurashid(hijau)...Tun Sri Lanang(Kuning) n Munsyi Abdullah(Merah) pd stiap Isnin n Rabu...

That's all 4 now...
Teruskan membaca post saya

Saturday, January 15, 2011

I wonder by Jeannie Kirby

I wonder why the grass is green,
And why the wind is never seen?

Who taught the birds to build a nest,
And told the trees to take a rest?

O,when the moon is not quite round,
Where can the missing bit be found?

Who lights the stars,when they blow out,
And makes the lightning flash about?

Who paints the rainbow in the sky,
And hangs the fluffy clouds so high?

Why is it now,do you suppose,
That Dad won't tell me,if he knows?

Take from A collection of Poems,Short Stories and Drama
From 1 to From 3
Teruskan membaca post saya

Monday, January 10, 2011

KERJAYA

KONSEP PEMILIHAN KERJAYA

  • Individu akan cuba mengimplimentasikan konsep kendiri dengan memilih pekerjaan yang akan membenarkan ekspresi diri.
  • Kepuasan kerja dan kepuasan hidup bergantung kepada sejauh mana individu berupaya mencari jalan keluar untuk menyalurkan ciri-ciri yang ada pada dirinya.
  • Semakin hampir keselarasan antara ciri-ciri personal dengan keperluan-keperluan dalam sesuatu pekerjaan, maka semakin besar kemungkinan seseorang itu untuk berjaya dalam bidang berkenaan.
  • Kepuasan kerja, kebolehan, pencapaian dan stabiliti adalah bergantung kepada darjah keselarasan atau darjah kongruens antara jenis personaliti dengan persekitaran kerja.

MASALAH PEMILIHAN KERJAYA REMAJA

  • Remaja kurang atau tiada kebolehan dalam membuat keputusan tentang kerjya kerana mempunyai minat yang pelbagai, minay yang tidak jelas atau tiada mempunyai minat.
  • Remaja tidak dapat menjangka dengan baik tentang personalitinya, minatnya, nilainya, serta kebolehannya hingga pilihan yang dibuat tidak setimpal dengan ciri-ciri dirinya.
  • Remaja kekurangan atau tiada pengetahuan serta maklumat berkaitan dengan dunia pekerjaan.


STRATEGI PEMILIHAN KERJAYA

  • Mengenalpasti trait-trait dan ciri-ciri individu termasuklah personaliti, minat, nilai, dan pencapaian individu iaitu mengenal potensi diri.
  • Mengenalpasti dan menganalisis keperluan-keperluan pekerjaan iaitu mengenali dunia pekerjaan.
  • Memadankan individu dengan pekerjaan iaitu memadankan potensi diri dengan kerjaya yang sesuai.


TEORI KERJAYA HOLLAND

1. REALISTIK- ORANG JENIS PRAKTIKAL
(KEMAHIRAN PERTUKANGAN DAN MEKANIKAL)

    1. CIRI-CIRI
    2. Stabil, natural, maskulin, praktikal, tekun, terus terang, berdikari, fizikal, materealistik, jujur, pemalu, akur, tulen, inventif, normal, berpendirian tetap, cermat, keras hati, berulang-ulang, kurang celik akal.

    3. SUKA
    4. Aktiviti mekanikal, kerja luar, atletik (sukan), aktiviti manual, benda konkrit (wang, kuasa dan status), bekerja dengan peralatan, tumbuhan, dan haiwan.

    5. TIDAK SUKA
    6. Aktiviti akademik, aktiviti sosial, pendedahan kendiri, bekerja dengan orang lain.

    7. ORIENTASI
    8. Penglibatan secara lansung dengan aktiviti konkrit, manipulasi objek.

    9. PEKERJAAN
    10. Jenis pembaikan mekanikal, elektrikal, kejuruteraan, mekanik, guru kemahiran hidup, juruteknik, pegawai perikanan, pegawai perhutanan, pegawai mergastua, tukang masak, pereka fesyen, jurufoto, juruukur, penyelam, pemandu, atendan pam minyak, tukang kayu, tukang paip.

    11. BIDANG PENGAJIAN
    12. Kejuruteraan awam, kejuruteran mekanikal, perhutanan, teknologi perubatan, penyediaan makanan, bidang teknik dan vokasional, pertanian dan penternakan.

    13. PERSEKITARAN AKADEMIK

Memupuk kecekapan dan pencapaian daripada teknikal dan memanipulasikan benda, mesin, pertanian, dan penternakan.

Ganjaran bernialai seperti wang, kuasa, status, dan sesuatu yang dimiliki.

Menggalakkan individu melihat dunia secara mudah dan tradisional.

2. INVESTIGATIF - ORANG JENIS MENGANALISIS (SAINTIFIK DAN TEKNIKAL)

    1. CIRI-CIRI
    2. Analitik, intelektual, teliti, ingin tahu, bebas, asli, rasional, pasif, pendiam, kritikal, tepat, pesemistik, berdikari, berhati-hati, cekal, introvert, introspektif, sistematik, radikal, tidak popular.

    3. SUKA
    4. Aktiviti abstrak dan simbolik, sains dan matematik, pengamatan dan penyelidikan, penyelesaian masalah, bekerja sendirian.

    5. TIDAK SUKA
    6. Aktiviti sosial, aktiviti berulang-ulang, peraturan yang rigid, memujuk orang lain, bekerja dengan orang lain, kepimpinan.

    7. ORIENTASI
    8. Penyelidikan dan penyelesaian masalah.

    9. PEKERJAAN
    10. Saintis, pakar bedah, penyelidik, psikiatri, ahli kaji cuaca, ahli kaji bumi, ahli kaji bintang, optometris, ahli ekonomi, ahli patologi, jurutera elektrik, pembantu makmal, juruteknik perubatan, penulis rencana, penyunting, ahli antropologi, pengaturcara komputer.

    11. BIDANG PENGAJIAN
    12. Perubatan, Sains dan Matematik, ekonomi, geologi, sains industri, sains komputer, psikologi, kejuruteraan kimia, kejuruteraan sumber asli, kejuruteraan sains Geoinformasi.

    13. PERSEKITARAN AKADEMIK

Memupuk kecekapan dan pencapaian saintifik, pemerhatian dan penyiasatan fenomena secara sistematik, ganjaran bernilai saintifik.

Menggalakkan individu melihat dunia secara kompleks, abstrak, bebas dan semulajadi.


3. ARTISTIK - ORANG JENIS BERKARYA (SENI, MUZIK DAN PENULISAN)

a) CIRI-CIRI

Sensitif, berimaginasi, banyak idea, bebas, lembut, emosi, introspektif, fleksibel, tergesa-gesa, tidak bersistem, berpendirian, kurang bersosial, mudah meluahkan perasaan, suka bersendirian, ekspresif, intuitif, terbuka, idealistik, tidak praktikal.

    1. SUKA
    2. Kreativiti, idea, situasi, tidak berstruktur, cenderung aktiviti kesusasteraan, bahasa, muzik, drama, seni lukis, puisi, vokalis, penulisan berkarya, isu kemanusiaan, kerja bersendirian.

    3. TIDAK SUKA
    4. Kerja-kerja fizikal, situasi berstruktur, kerja perkeranian, perniagaan dan sistem pengurusan dan ppentadbiran, manipulasi data.

    5. ORIENTASI
    6. Berkarya, mencipta idea.

    7. PEKERJAAN
    8. Guru bahasa dan sastera, seniman, ahli muzik, pereka fesyen, komposer, penulis skrip, kartunis, pereka grafik, arkitek, pereka tari, pengarah drama/ teater, ppenyair, penyunting filem, juru solek, pelukis, wartawan.

    9. BIDANG PENGAJIAN
    10. Kesenian (seni lukis dan seni reka), kesusasteraan dan budaya, muzik, alam bina, pengajian bahasa, seni bina perancangan, falsafah.

    11. PERSEKITARAN AKADEMIK

Memupuk kecekapan dan pencapaian dalam seni dan situasi kabur, kerja bebas dan tidak bersistematik. Ganjaran bernilai seni. Menggalakkan individu melihat dunia secara kompleks, tidak konvensional dan fleksibel.


4. SOSIAL - ORANG JENIS SOSIAL (PENDIDIKAN DAN KEBAJIKAN)

a) CIRI-CIRI

Kerjasama, menolong, rasional, bijaksana, ambil berat, memujuk, prihatin, bertanggunhjawab, peramah, penyabar, baik hati, idealistik, riang, ekstrovert, agresif, memahami orang lain, mudah berinteraksi, suka bergaul, pemurah, kewanitaan.

    1. SUKA
    2. Perhatian, berurusan dengan orang lain, bersosial, menolong, kerja-kerja amal dan kemasyarakatan, perbincangan, pendidikan, menghadiri majlis sosial, aktiviti kebajikan, menunjuk ajar, memikirkan masalah masyarakat.

    3. TIDAK SUKA
    4. Kerja-kerja fizikal, aktiviti luar, kerja dengan peralatan, kerja-kerja terlalu berstruktur, bidang mekanikal dan saintifik.

    5. ORIENTASI
    6. Kebajikan, kemasyarakatan dan pendidikan.

    7. PEKERJAAN
    8. Pensyarah, guru, ustaz, ahli politik, jururawat, kaunselor, pegawai kastam, pegawai kebajikan, juruacara, pramugari, ahli psikologi klinikal, diplomat, ahli sosiologi

    9. BIDANG PENGAJIAN
    10. Sosial, pentadbiran, pendidikan, sejarah sains, kemasyarakatan, pengajian agama, sains politik, pembangunan sumber manusia, ekologi manusia.

    11. PERSEKITARAN AKADEMIK

Memupuk kecekapan interpersonal, minat dalam memberitahu, melatih, mengubati, menyedarkan orang lain. Ganjaran bernilai sosial dan kemasyarakatan. Menggalakkan individu melihat dunia dan dengan cara yang fleksibel.


5. ENTERPRISING - ORANG JENIS USAHAWAN (PENGURUSAN DAN PERNIAGAAN)

a) CIRI-CIRI

Agresif, memujuk, sergas, cita-cita tinggi, ekstrovert, berlagak, bebas, bersungguh-sungguh, suka berbahas, optimistik, yakin, mempengaruhi, menggoda, petah, manipulasi, dominan, kemahiran interpersonal yang baik, kebolehan memimpin, menonjolkan diri, regular, pentingkan diri, maskulin, bermotivasi.

    1. SUKA
    2. Kuasa, status, mentadbir dan kepimpinan, keuntungan, ekonomi, regular, keseronokan, suka mengambara, bersosial, suka cabaran.

    3. TIDAK SUKA
    4. Aktiviti sistematik, kemahiran saintifik dan teknikal, intelektual, isu-isu abstrak dan simbolik, kerja yang ditentukan dan diawasi.

    5. ORIENTASI
    6. Manipulasi keuntungan dan mempengaruhi orang lain.

    7. PEKERJAAN
    8. Pegawai pemasaran, perunding, pengurus, peguam, hakim, pegawai insurans, ahli politik, penerbit, pengarah muzium, pegawai penilai, usahawan, pengurus syarikat, pekerja perhotelan, jurujual pasaran saham, spekulator, pengurus personal.

    9. BIDANG PENGAJIAN
    10. Pengurusan dan pentadbiran, pemasaran perniagaan, perundangan, perhotelan, penyediaan makanan, sains aktuari, perlancongan, rekreasi, kejuruteraan industri, pengurusan personal.

    11. PERSEKITARAN AKADEMIK

Memupuk kecekapan mempengaruhi dan memimpin. Pencapaian dan manipulasi orang lain untuk matlamat peribadi dan organisasi. Ganjaran bernilai keusahawanan dan matlamat (wang, status dan kuasa). Menggalakkan individu melihat dunia dari segi kuasa, harta, tanggungjawab, mudah dan stereotaip.


6. KONVENSIONAL - ORANG JENIS SISTEMATIK ( PERKERJAAN DAN ORGANISASI PEJABAT)

a) CIRI-CIRI

Jujur, berhemat, kemas, akur, cekap, sopan, teliti, tekun, bersungguh-sungguh, suka mempertahankan diri, pandai sesuaikan diri, tidak suka berimaginasi, mendesak, tegas, praktikal, stereotaip, dominan, disiplin, konservatif, kurang berdikari, terancang, rigid, bergantungan.

    1. SUKA
    2. Arahan, tugas sistematik dan terancang, elak diri daripada masalah, menyusun maklumat, data dan sistem fail. Bekerja dengan data, maklumat dan sistem fail.

    3. TIDAK SUKA
    4. Aktiviti tidak bersistem, arahan kabur, isu-isu imaginatif, situasi yang rumit, kemahiran seni, aktiviti-aktiviti kurang pengstrukturan.

    5. ORIENTASI
    6. Manipulasi data dan sistematik.

    7. PEKERJAAN
    8. Akauntan, operator komputer, kerani pos, pustakawan, peguam kredit, pegawai cukai, kerani kewangan, jurutaip, setiausaha, juruaudit, pegawai statistik, pegawai kawalan mutu, juru trengkas, penilai harta, kerani kaunter, guru perdagangan.

    9. BIDANG PENGAJIAN
    10. Teknologi maklumat, sains komputer, pengurusan dan pentadbiran, sains perpustakaan, sains kesetiausahaan, perakaunan, kewangan pendidikan, perniagaan.

    11. PERSEKITARAN AKADEMIK
    12. Memupuk kecekapan mengikut arahan dan perkeranian, Manipulasi data, rekod atau bahan bertulis. Ganjaran bernilai wang, pergantungan dan akur. Menggalakkan individu melihat dunia dengan cara konvensional, stereotaip, pergantungan dan mudah.


Teruskan membaca post saya

Sunday, January 9, 2011

BEZA CINTA, SAYANG, SUKA DAN MINAT

Cinta - Kita memang mengharapkan dia menjadi milik kita. Segala apa yang kita buat, kalau buleh nak dia tahu.. dan kita sebuleh mungkin tak nak sakitkan hati dia. kita akan sentiasa berfikir tentang dirinya. (dalam erti lain : cinta di tujukan kepada seseorang yg kita selalu ingat dan mimpi.. Tanpanya kita akan rasa sunyi dan kita cintakan sepenuh jiwa dengan hati yg ikhlas kepadanya walaupun dia buat tak tau je)


Sayang - Kita memerlukan dia di masa kita mahukan seseorang untuk berkongsi rahsia dan kisah duka kita. selalunya kita akan sayangkan seseorang yang menjadi TELINGA kepada masalah kita. (dalam erti lain : sayang di tujukan kepada seseorang yang boleh membuangkan masa dia untuk mendengar dan memeningkan kepalanya dgn masalah kita dan kita jugak boleh menyakitkan hati dia kerana kita bukannya cinta kepadanya)


Suka - Kita sukakan dia kerana dia kelakar. Dia happy-go-lucky. Bila bersama dengan dia, kita rasa nak tergelak sampai nak pecah perut. Tapi, kita taklah rindu sangat kat dia bila tak berjumpa seminggu…(dalam erti lain : suka di tujukan kepada seseorang yang boleh menjadi pelawak kepada kita. Kita akan suruh dia diam sekirangnya keng kita dah nak pecah…)


Minat - Apa sesuatu pada dirinya yang menarik kita untuk mendekatinya.(dalam erti lain : minat ditujukan kepada seseorang yang ada sifat, peribadi atau barang yang kita mahukan… )

Tetapi kita kena ingat bahawa tanpa minat , suka dan sayang kita tidak akan CINTA pada seseorang itu…


Teruskan membaca post saya

Friday, January 7, 2011

Teringat kisah lama..... :(

Why I remember the story for a long time either happy or sad....Suddenly I open fb someone ever I meet before that write something...but I don't know either someone write about who...I aware who I am with someone...Maybe I have make the mistake with someone...I really hate someone but I feel guilty what I doing before that...I don't have intention to disturb someone...I hope someone accept me as ur friend only....
Teruskan membaca post saya

Monday, January 3, 2011

At School in class 2 Bestari 2011

Today(3 Jan 2011),Welcome back to School kpd all student sama ade at primary school and secondary...Today also very meaningful and want to meet their friends....We are so enjoy during school holiday...Now,we must study...Study is important for student to get more knowledge from teacher...Why I feel so lonely when at school for this year...Maybe I still remind someone although have sweet & bad memorable....Without somebody who know me...

Opps...Forget lak about organization chart in 2 Bestari at SMK Adela...Do u know,where's SMK Adela from??Sekolah Menengah Kebangsaan Adela or SEMEKA in Gugusan Adela,Kota Tinggi,Johor....

Monitor:Fiqiri
Assistant Monitor:Zakiah(same with last year)
Class Teacher:Teacher Dina(also same with last year)




Teruskan membaca post saya